2015

Hejsan,
Jag ha vare dålig på att uppdatera med jag har haft fullt upp.
På nyår så åkte vi hem till mor å far. Va såå mysigt.
Morbror Lars, Åsa, Stefan, Hugo, Mio, Linda, Stefan och lilla Villiam va hos oss och firade..
 
Någon dag senare hade vi lilla julafton :D fick massa fina saker även då..
Va till stan å kollade på säng madrasser till mamma å pappa. Åkte ner till farmor å farfar dom blev jätte glada.
Å farfar är lika bråkig som vanligt :D
 
Igår kväll låg jag å läste i en bok ja fick av mor å far i julklapp. Den heter Nordiska väsen.
Jätte bra bok och spännande.
Jag kom in på ett kapitel om Gårdstomtar å när ja läste om dom blev ja både full i skratt men även så förvånad många känslor kom fram.
Det stod:
Ett tydligt tecken på att en gård hyser en tomte
är att en av hästarna är i ovnaligt gott skick.
Det är tomtens favorithäst och den kan ha
flätor, så kallade tomteflätor,
i manen som är omöjliga att få ut.
 
Det roligaste men även lite kusligt är när vi bodde i Sönnasjön så hade vi en Nordsvensk som hette Pio.
Var och varannan morgon hade han flätor i manen som inte fick att få upp..
 De va näst intill omöjligt och om ja inte mins fel så fick vi klippa bort dom. Och när dom va borta fick han nya.
Mamma och pappa sa alltid att det va hustomten som va hos han och pysslade om honom.
 
Det känns som ja fick ett svar på det hela och att mamma och pappa hade rätt. Kusligt men sant.
Men eftersom man är lite eljest så har jag alltid trott på väsen.
Och varför skulle dom inte finnas?
Varför skulle de finnas sägnen om väsen i hela världen om det inte skulle finnas något?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0